Foto: F64

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polišu cenas šogad varētu pieaugt par līdz pat 15 procentiem, prognozē portāla "Delfi" aptaujātie apdrošināšanas nozares pārstāvji, gaidāmo cenu pieaugumu pamatā skaidrojot ar līdzšinējiem zaudējumiem OCTA nozarē.

"Cenu kāpums ir neizbēgams. Tomēr jāatzīmē, ka, ņemot vērā kopējo situāciju valstī, kā arī konkurenci starp tirgus dalībniekiem, šis kāpums nebūs liels – tas varētu robežoties 5–10% līmenī," prognozē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Tādu pašu prognozi izsaka arī apdrošināšanas sabiedrība "ERGO". "Pēdējo trīs gadu laikā gan OCTA, gan KASKO polišu cenas pakāpeniski kritās, līdz pērn sasniedza zemāko punktu. Tāpēc šobrīd nav pamata prognozēt turpmāku transportlīdzekļu apdrošināšanas polišu cenu kritumu, tieši pretēji –, prognozējams, ka polišu cenas šogad transportlīdzekļu jomā pieaugs vidēji 5-10% robežās," norāda "ERGO" Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis.

Tomēr drosmīgāko prognozi – OCTA polišu cenu pieaugumu 15% robežās – pauž apdrošināšanas kompānija "BTA". "Pēc krituma, ko piedzīvojām krīzes laikā 2009. un 2010. gadā, nolaižot cenas līdz iespējami zemākajai robežai, [cenu pieaugums] ir vienīgais veids, kā nozarei atkal atsākt funkcionēt," uzsver "BTA" Mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta direktore Ilva Priedniece.

OCTA polišu cenu pieaugumu prognozē arī pārējās "Delfi" aptaujātās apdrošināšanas sabiedrības – "Balta" un "If" –, tomēr skaitliskos lielumos to izteikt atturējās.

Kā būtiskāko iemeslu gaidāmajam OCTA polišu cenu pieaugumam apdrošinātāji min nozares līdzšinējo darbošanos ar zaudējumiem. Pērn nozare gadu noslēdza ar nepilnu divu miljonu latu zaudējumiem, liecina LTAB apkopotie dati. Kopš 2004. gada tikai 2009. gadu OCTA nozare noslēdza ar peļņu. "Tomēr tendence situācijai uzlaboties ir vērojama, ko apliecina arī fakts, ka, lai arī 2011. gadu OCTA nozare noslēdza ar zaudējumiem, šie mīnusi bija mazāki nekā 2010. gada bilancē," norāda Stengrevics.

Vēl kā polišu cenu ietekmējošs faktors tiek minēta arī inflācija. "Ja pagājušajā gadā inflācijas ietekme autoservisu rēķinos tā arī palika prognožu līmenī, tad jau šogad tās pieaugums cenu paaugstinājumu padarīs reālāku. Pašlaik par šādu iespēju runā liela daļa autoservisu, tostarp neautorizētie dīleri," atklāj "If Apdrošināšana" galvenais OCTA produkta vadītājs Agris Āva.

Tāpat apdrošinātāji uzsver, ka cenu pieaugums OCTA polisēm var būt atšķirīgs katrā no segmentiem, jo polises cena tiek noteikta, ņemot vērā dažādus individuālus riska faktorus, īpaši klienta "bonus-malus" klasi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!